Grywalizacje, czyli jak efektywnie zmotywować swoich pracowników


W swojej pracy, właściwie codziennie jesteśmy narażeni na silną rywalizację, a co za tym idzie –
na  wzmożony stres i demotywację w działaniu. Większość z nas w pewnym momencie przechodzi moment tzw. „wypalenia zawodowego”. Szukamy skutecznego rozwiązania, ale rutyna wykonywanych zadań często pogarsza tylko sytuację. Wiele branż, w tym również call center w szczególności narażone są na tego typu zjawiska wśród swoich pracowników. Jak motywować i podnieść efektywność, zachowując przy współzawodnictwo zespołu? Rozwiązaniem może być grywalizacja.

Na czym polega i jak można zastosować grywalizację w CC?

Grywalizacja (z ang. gamification) to przede wszystkim zastosowanie elementów z gier w różnych kontekstach – np. w miejscu pracy. W przeciwieństwie do sztywnych schematów, grywalizacja powinna kojarzyć się z formą rozrywki i czymś przyjemnym. To proste i skuteczne rozwiązanie na zmianę zachowania wśród pracowników, a przede wszystkim na zwiększenie Ich produktywności i osiągania coraz lepszych wyników. Pracownicy nie tylko chętniej angażują się do swoich działań, ale również uświadamiają jak ważne może okazać się współzawodnictwo.

Praca konsultanta nie należy do najprostszych. Przeprowadzanie rozmów i praca z ludźmi, którzy nie zawsze są sympatycznie nastawieni. Dodatkowo presja do wypracowania jak najlepszego wyniku, często przyczyniają się do sytuacji stresowych, spadku formy, a nawet motywacji do pracy. Grywalizacja nie powinna być zatem dodatkowym utrudnieniem, a szansą na zmianę swojego nastawienia i samopoczucia. Inicjując tę metodę w swojej firmie, należy pamiętać, że nie ma ona na celu eliminować najsłabszego ogniwa, ale przede wszystkim uatrakcyjnić codzienne obowiązki.

W jaki sposób ją wdrożyć?

W call center występuję przede wszystkim w formie konkursów. Konsultanci rywalizują ze sobą pod kątem wyniku sprzedażowego lub np. ilości wykonanych połączeń. Pracownicy lubią czuć się zmotywowani i zauważeni, dlatego pamiętajmy o prowadzeniu rankingu i statystyk wyświetlanych np. poprzez wallboard. Dzięki temu każdy z uczestników będzie mógł na bieżąco sprawdzać swoje wyniki, jak również monitorować pracę pozostałych. Na koniec warto wspomnieć o systemie nagradzania. Warto przyznawać takie, które pracownicy naprawdę docenią. Praca w CC nie należy do najspokojniejszych, częstotliwość odbierania telefonów potrafi wprawić nas w zawrót głowy, dlatego zastanówmy się czy zamiast nagrody pieniężnej – dodatkowa przerwa do końca tygodnia, czy voucher na lunch nie okażą się lepszym rozwiązaniem.

Pomysł na inspiracje od InTouch Contact Center

Konkurs inspirowany powieścią Tolkiena: zespół podzielony został na dwie rywalizujące ze sobą drużyny – konsekwentnych
w działaniu krasnoludów i bystrych elfów. Wyprawa po upragniony skarb trwała ok. tygodnia. Całość zdarzenia, codziennie monitorował Leader Projektu – zamieszczając aktualne wyniki na whiteboardzie. W efekcie, cały zespół nie tylko poprawił wzajemne stosunki, ale zdecydowanie zwiększył wyniki i mobilizację do pracy.

Istnieje wiele pomysł na organizację grywalizacji w swojej firmie. Należy pamiętać o prostych zasadach i celu, w jakim je wdrażamy. To nie tylko świetna zabawa i możliwość oderwania się od codziennej rutyny, ale również forma zwiększenia efektywności i mobilizacji wśród swoich  pracowników.

Dane kontaktowe

Anna Waszczuk
Kierownik Call Center

anna.waszczuk@it-cc.pl

+48 517 700 750

Formularz

10 + 6 =